Löpband

Väldigt många är numera sjuka och får sämre hälsa eftersom de sitter stilla allt för mycket och inte rör på sig tillräckligt. Detta leder till en rad olika hälsoproblem men vill man motverka dessa är det bästa man kan göra att börja träna. Och den sorts träning som är allra bäst för den som är ute efter att förbättra hälsan så mycket det bara går är konditionsträning. Detta bränner nämligen inte bara fett och kalorier, det gör även din ämnesomsättning, din lungkapacitet och blodcirkulation bättre, för att bara nämna några fördelar för hälsan.

Löpband

För konditionsträning hemma krävs dock i regel ett bra träningsredskap, och ett av de allra bästa träningsredskapen för detta är i vårt tycke ett löpband. Detta eftersom:

Alla kan använda ett löpband

När man springer på det utför man nämligen väldigt naturliga rörelser, så man behöver inte lära sig någon viss teknik eller liknande för att komma igång, utan löpband passar alla, från nybörjare till den som redan är i hyfsat god form. Detta gör att alla familjemedlemmar t.ex. också kan använda ett och samma löpband om man har familj.

Man kan göra annat medan man använder löpbandet

Att se på tv är förstås det klassiska valet för dem som vill ägna sig åt mer än en sak samtidigt, men du kan även läsa eller lyssna på musik om du föredrar det, för att bara nämna några exempel. Detta är bra, eftersom man då orkar ägna sig åt denna träning längre, och just att träna under en längre period, minst 30 minuter åt gången, är viktigt för konditionsträning. Ägnar man sig åt en motionsform där det är omöjligt att göra annat under tiden, tränar man i regel under kortare perioder, vilket inte alls ger samma effekt.

Det är skonsamt mot kroppen

Eftersom det finns stötdämpande funktioner i löpband som skonar dina knän och leder. Du sliter därför inte alls lika mycket på din egen kropp när du använder ett löpband som när du t.ex. springer eller joggar ute.

Man kan variera sin träning en hel del

Eftersom många löpband har olika inbyggda träningsprogram och liknande, och dessutom kan man ändra lutningen på bandet och så vidare. Detta gör dels träningen roligare och mer omväxlande, men det gör även att man förbättrar sin kondition snabbare.

 

Några saker du bör tänka på när du sätter igång och konditionstränar är dock:

  • Att träna regelbundet, helst minst varannan dag. Ju mer sällan, desto sämre är det.
  • Att träna minst 30 eller 40 minuter åt gången.
  • Att mäta dina framsteg, för detta fungerar som motivation och talar även om för dig om du måste anstränga dig mer eller om allt är ok.
  • Att hålla ryggen rak medan du löper, joggar eller går på bandet.