Motionscykel

De flesta har nog hört talas om att motionscyklar är ett utmärkt motionsredskap för hemmabruk, för annars hade de knappast varit så populära som de är så länge. Dock är det fullt förståeligt om man undrar över hur man egentligen bör träna med en motionscykel, och just för att reda ut några av de vanligaste frågetecknen som finns gällande detta har vi satt ihop denna guide till träning med motionscyklar:

Motionscykel

Regelbundenhet är viktigt

Om du inte tränar regelbundet kommer du inte att se resultat, så detta är det allra viktigaste. Det är bättre att köra korta träningspass ofta än långa träningspass mer sällan. Försök därför planera in så många träningspass du kan under varje vecka.

Träna under minst 30 till 40 minuter

Åtminstone om du vill bränna ordentligt med fett, för så länge tar det i regel för att få igång fettförbränningen.

Träna innan frukost om du vill bränna så mycket fett som möjligt

Då är det nämligen så att man bränner allra mest fett, så är det så att du vill gå ned i vikt är detta verkligen att rekommendera.

Se till så att alla inställningar på cykeln är de rätta för dig innan du tränar

Är t.ex. sadeln inte inställd på rätt höjd, kommer du inte att kunna träna på ett ultimat sätt och kommer därför inte heller få ut mesta möjliga av din träning. Se därför till att få alla inställningar helt korrekta, och är du inte säker på hur du gör detta, be om råd eller läs manualen för den motionscykel du har för att vara helt säker på att allt verkligen blir korrekt.

Är ni flera som använder en och samma motionscykel kan det krävas att inställningarna ändras efter varje träningspass, då varje person förstås inte kan använda motionscykeln på samma höjd osv. Att göra detta är dock väldigt viktigt, eftersom det effektiviserar träningen väldigt mycket.

Trappa upp din träning successivt

För med tiden kommer all träning du ägnar dig åt att kännas lättare, och då är det viktigt att du inte fortsätter på samma nivå, utan istället utmanar dig ännu mer. Försök t.ex. träna med högre intensitet, under längre tid eller liknande, för att inte stå still utvecklingsmässigt utan istället fortsätta göra framsteg.

Använd gärna olika träningsprogram

Dessa finns nämligen inbyggda på många motionscyklar och är mycket bra, då de hjälper dig komma i bättre form, gå ned i vikt eller vad du nu vill göra. Har du ändå en motionscykel som har dessa, varför inte dra nytta av detta och göra din träning mer effektiv med hjälp av dem?

Intervallträna gärna

Detta betyder att du varvar träningspass av olika intensitet med varandra, för att på så vis göra träningen mer intensiv. Detta bränner nämligen inte bara mest fett, det ökar även din kondition allra mest. I början kan intervallträning kännas svårt, när man är lite mer otränad, men du kan börja med att bara köra någon minut på högre intensitet om du vill det, och sedan öka längden på de högintensiva träningspassen när du börjar bli mer vältränad.